Editorial
The 2005 Harvest Moon Symposium which took place in Montréal last September forms the starting point for the current issue of eContact!. Focussing on the technical, compositional and performance issues surrounding multi-channel audio, Harvest Moon 2005 featured paper presentations and concert hall performances and presentations of multi-channel works. Christopher Burns and Philippe-Aubert Gauthier’s articles give the reader an effective overview of the interests of the Harvest Moon Symposium.
The symposium was webcast simultaneously, and we hope to see this become a greater trend in the future. As Timothy Sutton explains, although the quality of transmission and reception available today certainly does not equal that of a live concert setting, the rapid changes in accessibility and bandwidth suggest that this will not remain an impediment for very long... À suivre...
Note that the ease of setting up and sending a webcast these days means that anyone with an internet connection can easily “tune in” to and be informed about the events in other circles of electroacoustic activities around the globe virtually immediately!
In order to complement the themes of Harvest Moon, and to expand upon the idea of connecting communities of activities, we have also included some articles presented at other international conferences and events, as well as articles that are related to the themes of Harvest Moon: multi-channel sound (Kevin Austin — Why do you want so many Loudspeakers?); spatial considerations of sound (Felipe Otondo on Spatial Design and Surround 5.1); the listener’s relation to the surrounding sound environment (Lisa Gasior — Soundscaping the Paramount; Phil Thomson — Soundscape Composition, Globality and Implicated Critique); and sound design in film (Phillippa Gates and Paul Rudy’s analysis of Black Hawk Down; Gavin Fernandes’ talk, Audio for Video).
Recent works added to <SONUS.ca> are succinctly considered and analysed by Kevin Austin, and finally, a few reviews (Oscillations, ICMC 2005, EuCuE) round out the issue.
You can read the journal online. Discussion of the articles is of course always welcome on cec-conference!
Enjoy the reading!
Kindest regards,
jef chippewa
CEC Administrative co-Director
La nouvelle parution de eContact! est centrée autour de l’édition 2005 du Festival « Harvest Moon », tenu à Montréal en septembre dernier. L’audio en multicanal était le sujet principal du festival. Conférences, concerts et présentations d’œuvres ont permis de rendre compte des préoccupations techniques et compositionnelles de ceux qui pratiquent et réfléchissent à la composition en multicanal. Les articles de Christopher Burns et de Philippe-Aubert Gauthier donnent ici une idée des idées développée alors.
Les activités étaient diffusées en direct sur le Web, une initiative que nous souhaitons voir se transformer en habitude. Ainsi que l’explique Timothy Sutton, bien que la qualité de transmission actuellement permise ne donne qu’une idée approximative de ce que peuvent expérimenter les auditeurs des concerts en chair et en os, des progrès rapides sont attendus, en particulier au chapitre de la bande passante, progrès qui permettront une transmission de bien meilleure qualité...
À suivre...
Notez qu’il est devenu relativement facile, non seulement de mettre en place une transmission de cette nature, mais aussi, pour les auditeurs dotés d’une connexion Internet, de s’y syntoniser, ce qui rapproche tout de même très significativement les intervenants et les amateurs d’électroacoustique du monde entier!
Dans cet esprit d’interconnexion des communautés, les thèmes du Festival « Harvest Moon » sont complétés par des articles présentés à d’autres conférences et événements internationaux. Parmi les thèmes exploités, on retrouve le son multicanal (Kevin Austin — Why do you want so many Loudspeakers?); le son et les espaces où il se déploie (Felipe Otondo — Spatial Design and Surround 5.1); les interactions entre l’auditeur et l’environnement sonore (Lisa Gasior — Soundscaping the Paramount; Phil Thomson — Soundscape Composition, Globality and Implicated Critique); la conception sonore à l’écran (l’analyse de Phillippa Gates et Paul Rudy sur Black Hawk Down; la conférence de Gavin Fernandes, Audio for Video).
Quelques additions récentes à <SONUS.ca> succinctement analysées par Kevin Austin, et quelques comptes-rendus (Oscillations, ICMC 2005, EuCuE) complètent cette édition.
Le magazine est disponible en ligne. Toute discussion de ce contenu est bien entendu vivement encouragée sur cec-conference!
Bonne lecture!
Bien à vous,
jef chippewa
co-Directeur administratif de la CEC
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